sobota, 5 stycznia 2013

Czas na stiuk wenecki.

Czy słyszeliście już o stiuku weneckim? Ja pierwszy raz usłyszałam przy okazji wyboru struktury na ścianę w sypialni.

Stiuk wenecki to ekskluzywny efekt dekoracyjny, który imituje płyty marmurowe. Położony na ścianie wygląda jak wielka, jednolita płytka marmurowa. Plusem stiuku weneckiego jest łatwość utrzymania w czystości, ale przede wszystkim efekt jaki można uzyskać przy odpowiednim położeniu i oświetleniu. Firmy, które w swojej ofercie posiadają stiuk wenecki, oferują także szeroką gamę kolorystyczną. Kolor uzyskuje się poprzez dodawanie do stiuku pigmentu, który w zależności od ilości daje różny odcień.



Na rynku znajdziecie wiele firm, które oferują stiuk wenecki m.in. Magnat czy Fox Dekorator. Na początku położenie stiuku może wydawać się bardzo trudne, ale stosując się do zaleceń producentów i instrukcji zamieszczonych na ich stronach można sobie z tym poradzić. Poniżej zamieściłam film instruktażowy ze strony marki Magnat, z którego my korzystaliśmy podczas nakładania stiuku. Na tej stronie znajdziecie także dokładny opis produktu, paletę kolorów oraz narzędzia niezbędne do położenia stiuku.



Ja wybrałam produkty marki Magnat Style, ze względu na paletę kolorów - jak podaje producent 16 pigmentów, które dają możliwość zabarwienia na 1622 kolory. Produkty są dostępne w sklepach z farbami Śnieżka (nie znalazłam stiuku Magnata w marketach budowlanych). Do samodzielnego położenia stiuku potrzebne wam będą:

- stiuk wenecki (w opakowaniach 1kg i 5kg)
- grunt
- pigment w wybranym kolorze
- wosk (do nadania połysku)
- paca wenecka (specjalna paca ze stali nierdzewnej)

Przed położeniem struktury dekoracyjnej konieczne jest wygładzenie ściany i usunięcie wszelkich niedoskonałości. Następnie ścianę należy zagruntować. Stiuk wenecki nakłada się w trzech cienkich warstwach i w określonych odstępach czasu. W zależności od tego, w jaki sposób będziemy nakładać stiuk uzyskamy różny efekt końcowy. Stiuk barwimy tylko raz, natomiast cienie na ścianie uzyskuje się dzięki nakładaniu stiuku w kolejnych warstwach. Po odpowiednim zabezpieczeniu stiuk można zastosować również w kuchni czy w łazience.

Zdecydowałam się na stiuk w kolorze fuksji w sypialni, a pozostałe ściany pomalowaliśmy na szaro. Na ścianę ok 7 mkw sprzedawca zlecił zakup 7 kg stiuku. Po położeniu trzech warstw okazało się, że wystarczyło 5 kg. W związku z tym, że zostały mi 2 kg produktu, różowy pigment wymieniłam na czekoladowy i tak powstała dodatkowa ścianka ze stiuku w kuchni. Zauważyłam, że im ciemniejszy kolor tym uzyskujemy lepszy efekt wizualny. Stiuk dobrze prezentuje się przy dodatkowym oświetleniu, lepiej widać strukturę kamienia.

Poniżej przedstawiam efekt naszej pracy: fuksja w sypialni, czekolada w kuchni.


Instrukcje znajdziecie na stronach producentów oraz na opakowaniach. Jak dla mnie efekt oryginalny i ciekawy.

A co Wy o tym sądzicie?

3 komentarze:

  1. Ale to ma niewiele wspólnego z efektem jaki ma dać stiuk. Stiuk ma być jak lustro a u Ciebie to przypomina zwykły tynk strukturalny.

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetne rozwiązanie jeśli ktoś chce odmienić swoje wnętrza. Wszystko zależy od pomysłu jak by się chciało, żeby ściany wyglądały. Fajnie wygląda na przykład jedna ściana pokryta taką strukturą. Na http://stiuk-wenecki.pl/jak-zmienic-kolor-stiuku-odnawianie-tynku-strukturalnego-krok-po-kroku/ znalazłem przydatne wskazówki jak potem taki tynk odnowić. Może i wam taka wiedza się przydać.

    OdpowiedzUsuń